neděle 4. srpna 2024

Taipi

Originální název:
            Typee
1. vydání:                            1846
Autor:                                 Herman Melville
Překlad:                             Jiřina Hauková
Ilustrace:                           Ladislav Rektoris
Vydání:                               Práce 1978
Počet stran:                      288
Vazba:                                měkká, brožovaná
Přečteno:                          2024

Obsah:

Dobrodružství dvou námořníků, kteří po útěku z velrybářské lodi přešli nehostinnou a našli útočiště u domorodého kmene kanibalů v údolí Taipi na Markézských ostrovech. Přes všechny obavy zde byli vlídně a pohostinně přijati. Ačkoliv na první pohled se zdá, že je domorodci považují za milé hosty, brzy se ukáže, že opustit údolí jim není dovoleno. A tak naše hrdiny čekají další dobrodružství, když se chtějí dostat zpět do civilizace.

Ukázka:

Dostane-li se člověk do úzkých, není nic, co by ho mohlo naplnit takovou hrůzou a odporem, jako myšlenka, že by se měl obrátit zpět, tedy touž cestou, kterou už ušel; a má-li trochu smyslu pro dobrodružství, rozhodně zavrhne takový popud, dokud mu zbývá sebemenší naděje, že by mohl nepoznané překážky zvládnout.
Takové pocity nás nutkaly, abychom se dali na druhou stranu dolů z hřebenu, na nějž jsme se právě vyšplhali, ačkoli nějaký vlastně cíl jsme tím sledovali, nebyl by mohl nikdo z nás říci.
Nevyměnili jsme o tom mezi sebou ani slůvka, ale Toby i já zároveň jsme zavrhli pokušení, jež nás chtělo svádět; na tvářích jsme si však vzájemně četli žalostný výraz, výmluvnější než slovy. 


Zajímavosti:

  • Kniha se zakládá na skutečných událostech a dobrodružstvích samotného autora.
  • Při popisech zvyků a rituálů domorodců autor popsal nejen vlastní zkušenosti, ale doplnil je i informacemi z jiných dobových knih.
  • V dnešní době kmen Taipiů již neexistuje a tak je kniha ceněná i z etnografického hlediska, jako svědectví o zaniklé kultuře.
  • Protože si autor nebral servítky a často kritizoval tehdejší koloniální politiku a její zničující vliv na domorodé kmeny, vycházela dlouhá léta kniha jen ve zkrácené verzi. Teprve v roce 1964 vyšla v USA v plné verzi a následně i v dalších zemích. České vydání z roku 1978 je první nezkrácené u nás.

Hodnocení:                ★★★☆☆

I když je kniha řazená mezi dobrodružné romány, podle mého názoru to není úplně správně. Kniha protíná několik žánrů. Kromě dobrodružství se snaží i o co nejzevrubnější popis života domorodců a tím se vlastně stává i knihou naučnou. Některým čtenářům to vadí, ale já mám ráda dobrodružství i poučení, takže pro mě to bylo docela příjemné čtení. Trošku problémy mi dělal příliš rozvláčný sloh, který mi až tak nesedl. Ale na druhou stranu jsem ráda, že jsem měla možnost si přečíst plnou verzi. Škoda, že v tomto vydání chybí "Příběh Tobbyho", který autor sepsal dodatečně až několik let po prvním vydání knihy.


Další v sérii:
  • Příběh Tobbyho
Další knihy autora:

1 komentář:

  1. Četla jsem první české vydání pod názvem Ráj kanibalů a docela se mi líbilo.

    OdpovědětVymazat