neděle 21. března 2021

Lidé z maringotek


Autor:
                  Eduard Bass
Vydání:               Československý spisovatel 1966
Počet stran:       192
Vazba:                 pevná, vázaná s přebalem (přebal chybí)
Přečteno:           2019

Obsah:

Jedná se o knihu povídek z cirkusového prostředí. Po dopsání Cirkusu Humberto zbylo autorovi spousta materiálu, který do knihy nakonec nepoužil a tak jej vydal jako samostatné povídky. Každá je jiná a každá má jinou zápletku. Těžko popisovat...

Ukázka:

Školy? Možná jsem o něco takového zavadil. Ještě teď se mi někdy ze tmy vynoří ztracená slovíčka a straší jako bledá zjevení bez hlavy a smyslu. Sum, fui, esse, sicut erat - je to něco či není? Ale k čemu to mezi námi u cirkusu? Hřívy koňů vlají, šelmy huhlavě řvou, sloní tlapy přešlapují jako živé stoupy - k čemu v tom číst, psát a počítat? Číst musíš umět v oční štěrbině dravce, počítáš leda s koněm, když vyleštěnou rohovinou kopyta prohrabuje tříslo v manéži; a nad všechno písmo světa je smlouva, když jsme si s principálem plácli dlaní do dlaně. Ani čas nemusíš rozměřovat, neboť den ti dělí volání hladové zvěře a večery jsou rozkrájeny po minutách čísel, jako máma krájívala pomazaný krajíc na ovečky: Jedním velkým řezem vejpůl a pak větší i menší kousky. A týdny, měsíce? Nač bys odpočítával čas, je-li ti dvacet let a patří-li ti celá Evropa?

Hodnocení:            ☆☆☆☆☆

Na to jak je to útlá knížečka, mi její přečtení trvalo dost dlouho - špatně se mi to četlo. Kdyby se každá ta povídka zkrátila tak na jednu až dvě stránky, určitě by to bylo zajímavější. Takhle to bylo strašně rozvláčné, v půlce každé povídky už jsem si nepamatovala její začátek a tím pádem mi nejspíš na konci unikla i pointa. Nebo tam žádná nebyla? Asi je dobře, že se to do Cirkusu Humberto nedostalo. 


Další knihy autora:
E-book zdarma: ke stažení ZDE

1 komentář: