neděle 28. dubna 2024

Besídka bývalých žáků zvláštní školy

Autor:
                         Miloslav Šimek
                                        Jiří Grossmann
                                        Jiří Krampol
Ilustrace:                  Václav Kabát
Vydání:                      Melantrich, 1990 (1. vydání)
Počet stran:             255
Vazba:                        měkká, brožovaná
Přečteno:                  2024

Obsah:

Dnes již legendární povídky dvojice komiků divadla Semafor. Název knihy odkazuje na první představení této dvojice "Besídka zvláštní školy" na něž o několik let později navázali "Besídkou bývalých žáků..." Avšak povídky byly součástí snad všech představení dvojice MŠ+JG a i poté, co zesnulého Jiřího Grossmanna nahradil Jiří Krampol. I když jen několik her se dostalo k širší veřejnosti prostřednictvím televize, tak spousta hlášek z těchto povídek zlidověla, jako třebas: "Nechci slevu zadarmo."

Ukázka:

"Je to trapný omyl, pane řediteli," bránil jsem se, "Jsem nový učitel Vaník a šly mi pozdě hodiny." "Á, čekal jsem vás," řekl s ulehčením ředitel, "pojďte, kolego, 7.B na vás už čeká. Ale pozor, není to nejlepší třída." "Nevadí," řekl jsem, "zvládnu je - ale bylo by tam alespoň pro začátek několik dobrých žáků?" Ředitel váhal. "Aspoň jeden," smlouval jsem. "Snad... cikán Masarovič...," pohnuly se ředitelovy rty. Šel jsem do třídy v mrákotách. "Masarovič, Masarovič," opakoval jsem si, "to jméno nesmím zapomenout."
Ze 7.B se ozýval strašlivý řev. Asi se na mě těší, usoudil jsem a otevřel dveře. Prudký úder namočené houby mě na chviličku zbavil rovnováhy. Ale jak říkám, jen na chviličku. Snažil jsem se nevšímat si deště cviček, které na mne dopadaly se železnou pravidelností. "To, znám, také jsme to dělávali," řekl jsem s humorem. Někdo mi podrazil nohy. Třída se smála. Nejprve jsem čekal, že mě Masarovič zvedne, ale po pěti minutách marné naděje jsem se rozhodl, že vstanu sám. Nešlo to tak lehce, protože mi dva žáci seděli na prsou. Ale setřásl jsem je a prohodil jakoby nic: "To znám, také jsme to dělávali." Vtom mě pinknul do hlavy glóbus. Zamáčkl jsem bouli a pravil: "To znám, začneme zeměpisem." Třída zařvala: "Také jsme to dělávali!" "Tak dost!" okřikl jsem ty štěbetálky. "Nebo se strýček rozzlobí!" Třída se začala cynicky smát a kdosi na mne plivl slinu. To mě urazilo a vytáhl jsem lískovku. V tu ránu se nad hlavami žáků objevily hole. Cítil jsem, že je zle. Situaci mohl zachránit jedině Masarovič. "Ještě jsem nezapsal do třídní knihy," koktal jsem, "kdo chybí?" "Masarovič," zahučelo třídou.

 


Hodnocení:                    ★★★★☆

Chcete-li si odpočinout, chcete-li se pobavit, sáhněte po této knížce z dob, kdy se ještě humor obešel bez vulgarity. Měli jste špatný den? Přečtěte si některou z povídek, v níž autoři vypráví o obyčejných věcech a popisují běžné situace s humorem a hlavně nadsázkou. Zjistíte, že váš špatný den vlastně až tak špatný nebyl, že mohlo být i mnohem hůř... A to vám vykouzlí úsměv na tváři a pohodu v nitru.


Další knihy autora:

Žádné komentáře:

Okomentovat