neděle 13. června 2021

Hvězdy nad námi


Originální název:
        Gazing at the Stars
Podtitul:                         Vzpomínky dítěte, které přežilo
                                             osvětimské peklo
Autor:                              Eva Slonimová
Překlad:                          Iva Hejlíčková
Vydání:                           Mladá fronta - 2019
Počet stran:                  176
Vazba:                             pevná, vázaná
Přečteno:                       2019

Obsah:

Příběh neuvěřitelné vnitřní síly a odvahy dvou malých holčiček. Když začala válka, bylo Evě sedm let. Byla svědkem mnoha ponižování židů, ale tím to vše jen začíná. Brzy se musí rozloučit s celou rodinou a sama jen se svou sestrou se ukrývají na různých místech. Musí si změnit jména a naučit se svou novou identitu, ale také splynout s okolím - zapomenout na to, že jsou židovky. Přesto se nakonec transportu nevyhnou, dostanou se do Osvětimi a do rukou neblaze proslulého doktora Mengeleho. Přežijí, dočkají se osvobození, ale čeká je nová výzva. Musejí samy a pěšky projít válkou zpustošenou Evropou, aby se dostaly domů a setkaly se se svou rodinou.

Ukázka:

"Proč Mutti a Papa neodpovídají na mé dopisy?" zeptala jsem se Marie Wohlschlagerové při jedné z jejích návštěv, ale ona mlčela. Bála jsem se, že rodiče chytili a Maria se nemůže odhodlat k tomu, aby nám ty špatné zprávy řekla.
Měla jsem uhádnout, že nás zrazuje. Mé dopisy rodičům nikdy nedoručila, a co hůř, Mutti a Papa nám posílali peníze a zásoby a Marie si to všechno nechala pro sebe. Ukradla dokonce i náhradní kalhotky, které nám poslali. Nevěděla jsem o tom až do konce války.

Hodnocení:                ★★★★

Slohově jednoduchá, jako by to psalo dítě - to dítě, kterým Eva tenkrát byla. Možná o to autentičtěji na mě působí. Byla to moje první kniha o holocaustu. Filmů jsem pár viděla, ale žádný film nedokáže zachytit a popsat pocity a myšlenky člověka. To dokáže jen kniha. Zanechala ve mě hluboký dojem. Ráda bych připsala, že doufám, že už se nebude nikdy nic podobného opakovat. Ale nemůžu. Děje se to stále znovu, jen to není tady u nás.

Žádné komentáře:

Okomentovat