neděle 2. května 2021

Prodaná


Originální název:
      Sold
Autor:                            Zana Muhsen
                                            Andrew Crofts
Překlad:                        Věra Šedá
Vydání:                          Knižní klub - 1995
Počet stran:                 192
Vazba:                            pevná, vázaná s přebalem
Přečteno:                     1995

Obsah:

Zana a Nádije pocházejí ze smíšeného manželství, jejich otec pochází z Jemenu. Obě dívky se narodily a vyrostly v Anglii, chodily zde do školy a žily stejně jako jejich vrstevníci. Do doby, než je otec vzal na prázdniny do své domoviny. Dívky se těšily. Netušily, že se tím jejich život do základů změní. Důvod jejich cesty byl totiž úplně jiný, než otec sliboval. Teprve na místě a od naprosto cizích lidí se dozvěděly, že je otec provdal (prodal, muslimové za své nevěsty otci platí) za úplně cizí muže a do neuvěřitelně primitivních podmínek jemenského venkova. Čekala je tvrdá práce a násilí. Šance na návrat minimální...

Ukázka:

Abd al-Chadu napadlo, že by bylo dobře, aby od nás matka slyšela, jak se nám daří. Řekl, že bychom měly namluvit pásku, kterou by jí poslal. Na okamžik jsem si myslela, že by to byla příležitost sdělit matce, co se stalo, ale mohlo mne napadnout, že Abd al-Chada není žádný hlupák. Musela jsem namluvit část pásky uprostřed pokoje plného mužů a ti mi řekli přesně, co mám říkat. Musela jsem vyprávět, jak je v Jemenu krásně a že se chystá slavnost, na které se bude péct jehně, a jak jsem tu šťastná. Byla jsem z toho deprimovaná, protože jsem si myslela, že matka bude všemu věřit a nebude se pokoušet, aby nás odtud dostala.

Hodnocení:                ★★★★★

Syrový příběh jednoho života. Člověku se nechce věřit, že něco takového může mít na svědomí osoba tak blízká (otec). Přesto zřejmě není ojedinělý. Děje se to stále znovu a znovu a jen málokteré ženě se podaří uniknout a vypovědět svůj příběh, tak jak to dokázala právě Zana. Někteří kritizují, že příběh je neuspořádaný. Nepamatuji se, četla jsem už před léty. Ale kdo by se divil... Vždyť kdo z nás si pamatuje jednotlivé události přesně tak, jak šly za sebou. Já jen vím, že mě silně zasáhl a že se podepsal na tom, jak smýšlím o muslimských mužích, kteří se ani po mnohaletém životě v naší společnosti nedokážou zbavit svých původních zvyklostí.

Žádné komentáře:

Okomentovat