neděle 23. května 2021

Hanuman

Autor:
                    Svatopluk Čech
Vydání:                 Mladá fronta 1957
Počet stran:        118
Vazba:                   pevná, vázaná
Přečteno:             2021

Obsah:

Kdesi v indickém pralese leží rozvaliny opuštěného města a jeho jedinými obyvateli jsou opice, potomci posvátných chrámových opic. Tam se narodil Hanuman, potomek opičího královského rodu. Náhodou do těch míst zabloudí námořník, zastřelí Hanumanovu matku a jeho samotného unese, vycvičí ho k nejrůznějším kouskům a potom s ním cestuje po celém světě a předvádí jej. Řízením osudu se dospělý Hanuman vrací zpět domů a rozhodne se svůj lid povznést na úroveň lidí.

Ukázka:

Dnes ještě ruka má se díla chopí.
Než přistoupím k duševní sféře vyšší,
tré vyhladím, co zevnější zjev opí
od člověckého nejnápadněj liší.
Věc první dotýká se ohonu,
jenž k posměchu jen za námi se vzdýmá;
než srubnem zbytečnou tu příponu
a nepěknou, ba neslušnou - dím zpříma.
Pak nohu, která zneužitím dlouhým
se stala ruky pomocníkem pouhým
a místo řádné chůze bídně tápe
neb větví palcem všetečným se chápe,
vrátíme k původnímu určení
a řádná obuv, spínajíc ji pevně,
tvar její záhy vhodně promění.
A teď - ach žel, že promlouvat mi zjevně
o věci té - ve valném shromáždění -
jíž neslušno se dotknout beze rdění -
Ach, žel, tak děsně zanedbán tvůj cit,
že bez ruměnce, národe můj drahý,
až vyslechneš, co nahlas vyslovit
se zdráhá cudný jazyk můj: Jsi nahý.
Ne - neukazuj větší pro potupu
na hrubou srst, ten zvířecí háv chlupů -
ten halí jen - Však řeč mi vázne studem.
Dost o tom předmětu. Jen povím krátce,
že do sukně a kalhot, do kabátce
po lidsku nadál oblékat se budem.
Tak předem zjednáme si lidský vzhled
a dál pak chutě bude stoupat nám
po stupních mravu, umění a věd
ve člověčenství jasný velechrám!

Hodnocení:                ★★★★☆

Kniha je údajně kritikou Rakousko-Uherska. Nezažila jsem jeho dobu a nedokážu posoudit. Dle mého názoru může být kniha kritikou jakéhokoliv státního systému a aktuální v každé době - i dnes. Zvláště pak v naší zemi, pro níž je tak typické, že se snažíme každému zalíbit, každého napodobit a lezeme každému do ř..i. Nakonec se na nás stejně všichni vykašlou. Při čtení jsem viděla paralelu i se současnou covidovou situací, kdy představitelé státu vydávají (podobně jako Hanuman) jedno nesmyslné rozhodnutí za druhým - prý pro naše dobro. Čtení jsem si užila. Představovala jsem si opičky s obličeji našich politiků, kteří ze sebe sypou jednu tu perlu za druhou.


Další knihy autora:

E-book zdarma: ke stažení ZDE

Žádné komentáře:

Okomentovat