neděle 1. listopadu 2020

Zadní dům


Originální název:
        Het Achterhuis
Podtitul:                         Deník Anne Frankové
Autor:                             Anne Franková
Překlad:                         Magda de Bruin Hüblová
Vydání:                           Triáda - 2019
Počet stran:                   304
Vazba:                              měkká, brožovaná s přebalem
Přečteno:                        2020

Obsah:

Deníkové zápisky dospívající židovské dívky žijící v Amsterodamu v době 2.světové války. Její rodina se ukrývá v tzv. zadním domě spolu s dalšími židy. Soužití ve stísněných prostorách, takřka žádné soukromí, strach a mnoho různých omezení kvůli bezpečnosti jsou předmětem zaznamenaných úvah. Kromě napjatých mezilidských vztahů v této malé "uvězněné" komunitě, také Anne popisuje své vlastní dospívání a potřebu lásky, kterou z nedostatku příležitosti hledá u spolubydlícího Petra. 

Ukázka:

Navzdory všemu jsem ani v roce 1942 nebyla právě nejšťastnější; často jsem se cítila opuštěná, ale protože jsem byla od rána do večera v jednom kole, nemyslela jsem na to a užívala si legraci, jak jen to šlo., snažila se vědomě či nevědomě zahnat prázdnotu vtipkováním.
Teď hodnotím svůj život a uvědomuju si, že jedna jeho etapa je nenávratně uzavřená; bezstarostná, nestísněná školní léta se už nikdy nenavrátí. Ani po nich netoužím. Vyrostla jsem z nich, nedokážu jen vyvádět nesmysly, částečka ze mě si vždycky zachovává vážnost.
Vidím svůj život až do Nového roku 1944 jako pod lupou. Doma život samé slunce, pak ve dvaačtyřicátém tady, náhlý přechod, hádky, obviňování; nešlo mi to na rozum, zaskočilo mě to a neuměla jsem se s tím vyrovnávat jinak než drzostí. 


Hodnocení:            ★★★★★

Nečetla jsem žádné recenze a tak jsem vlastně vůbec netušila, co mě v knize čeká a k přečtení jsem tedy dlouho sbírala odvahu. Naštěstí (pro mě) kniha obsahuje jen velmi málo informací o válce a holocaustu. Všechno se točí kolem života rodiny a jejich "přátel" v úkrytu, který ve srovnání s jinými osudy byl celkem snesitelný. Doporučila bych ji především rodičům dospívajících dívek, protože odhaluje jejich nitro a myšlenky, s nimiž se v té době příliš nesvěřují. 

Žádné komentáře:

Okomentovat