neděle 29. listopadu 2020

Noc na Karlštejně


Autor:
                Jaroslav Vrchlický
Vydání:              Fortuna Libri - 2019
Počet stran:     128
Vazba:                pevná, vázaná
Přečteno:          2020

Obsah:

Obsah tohoto dílka není snad ani třebas představovat, je notoricky znám z oblíbeného filmového zpracování. V kostce jde o toto: Děj se odehrává na Karlštejně, kam je ženám zapovězen přístup. Tento zákaz se ale pokusí v převleku za panoše porušit hned dvě ženy: Jednak zamilovaná Alena, která (pokud se jí to podaří) se bude moci provdat za svého milého. A jednak sama královna, která strádá nepřítomností a nedostatkem pozornosti manžela.

Ukázka:

Již stalo se. Nelze více ustoupiti. Strach svírá mi ňadra. Teď teprve cítím, jak jsem se prohřešila svou nedůvěrou. Císař je tu každým okamžikem, a mne síly opouštějí. Ó, Bože, Bože, jak velká jsou to muka milovati tak horoucně, tak plamenně, jako já miluji! Vždyť mne pozná, musí mne poznati, jak vejde. Jak budu zahanbena před ním!
Ale což, miluje-li mne vskutku? Má pravdu Arnošt, že láska má této zkoušky zapotřebí - či naopak, má pravdu hlas mého srdce, který praví, že tato zkouška je hříchem proti lásce? Kdo mi poví pravdu? - Však Buď jak buď, já miluji a milovat budu - i oklamaná! Slyším kroky, Bože, stůj při mně!

Hodnocení:                ★★★★★

Tuto knížku si asi nikdo nebude číst, aby se dozvěděl, jak to dopadne. Některé hlášky dávno zlidověly. Já byla hlavně zvědavá, nakolik se filmaři drželi předlohy. Musím říct, že místy film knížku kopíruje poměrně věrně, včetně dialogů, které jsou snad doslova citovány. Ale jiné pasáže zase úplně chybí. A i když je film dějově o něco bohatší - má na rozdíl od divadla mnohem více možností, tak knížka za přečtení stála. Teď bych ještě ráda viděla i nějaké divadelní zpracování. Snad se mi někdy poštěstí...


Další knihy autora:

E-book zdarma: ke stažení ZDE

Žádné komentáře:

Okomentovat