neděle 18. října 2020

Pět neděl v baloně


Originální název:
       Cinq semaines en ballon
Autor:                             Jules Verne
Překlad:                         Benjamin Jedlička
Ilustrace:                       Henri De Montaut
                                            Édouard Riou
Vydání:                          Mladá fronta - 1958
Počet stran:                  220
Vazba:                            pevná, vázaná s přebalem
Přečteno:                      2020

Obsah:

V 19. století ještě Afrika nebyla tak prozkoumaná a zmapovaná, jako je nyní. Tři dobrodruzi se rozhodli, že podniknou výpravu a doplní tak nějaké další poznatky o tomto kontinentě. Zvolili poněkud netradiční způsob cestování - přelet celého kontinentu v balóně. I když se tím vyhnuli spoustě střetů z domorodci i dravou zvěří, nebylo to zcela bez nebezpečí. Mnoho nechybělo, byli by svou cestu nedokončili.
   
Ukázka:

"Ale co se děje?"
"Nejsme tu sami! Jsou to ale chytráci! Ukradli nám náš vynález!"
"Copak ses zbláznil?" zeptal se Kennedy.
Joe byl učiněná socha "Úžas"! Ani se nehýbal.
"Pomátlo snad slunce tomuto ubohému hochovi rozum? řekl doktor, obraceje se k němu.
Že by opravdu?" řekl.
"Ale podívejde se, pane," řekl Joe, ukazuje na nějaké místo v prostoru.
"Při svatém Patriku!" zvolal zase Kennedy, "to je neuvěřitelné! Samueli, Samueli, podívej se přece!"
"Vidím," odpověděl klidně doktor.
"Druhý balon! A v něm cestovatelé jako my!"
A opravdu, ve vzdálenosti dvou set stop plul ve vzduchu balon s loďkou a cestovateli; nesl se přesně týmž směrem jako Viktorie.
"Nuže," řekl doktor, "Nezbývá nám, než mu dát znamení; vezmi vlajku, Kennedy, a ukažme naše barvy."
Cestovatelé druhého balonu měli asi v týž okamžik stejný nápad, neboť stejný praporek opětoval docela stejně týž pozdrav a ruka, která ho držela, mávala s ním stejným způsobem.

Hodnocení:                ★★★☆☆

Už dlouho jsem si chtěla přečíst nějakou "verneovku" v dětství jsem jich pár začala číst, ale po pár stránkách zase odložila. Po této jsem sáhla hlavně z důvodu, že byla tenká, takže se dalo předpokládat, že i kdyby mě až tak nebavila, tak bych ji dočíst mohla. Mé obavy byly z části oprávněné. První čtvrtina knihy byla nudná a nezáživná. Spousta technických informací o konstrukci balónu, data a jména předcházejících cestovatelů a strohé popisy jejich cest, které bez mapy toho čtenáři mnoho neřekly... Doslova jsem to přetrpěla a doufala, že se konečně začne něco dít. Naštěstí začalo. Když konečně cestovatelé nasedli a balón se vznesl na svou cestu, nebyla o dobrodružství nouze. Nakonec to nebylo tak zlé.


Další knihy autora:

E-book zdarma: ke stažení ZDE

3 komentáře:

  1. Od Verna jsem četla Dva roky prázdnin a Tajuplný ostrov - tuto knížku jsem milovala i díky skvělým ilustracím :) Škoda že tě knížka moc nebavila, tyto knížky asi nejsou úplně pro každého :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můj táta přečetl spoustu verneovek, ale tato ho prý taky moc nebavila. Mám po něm v knihovně ještě nějaké, ale nejsem si jistá, jestli teď najdu odvahu se do nich pustit.
      Jinak knížka nebyla vysloveně špatná, jen ten začátek. Pak už mě bavila.

      Vymazat