neděle 11. října 2020

Marie Baťová - První dáma Zlína


Autor:
                    Pavel Hajný
Vydání:                  Omega - 2016
Počet stran:         216
Vazba:                    pevná, vázaná s přebalem
Přečteno:              2020

Obsah:

Zlínský podnikatel Tomáš Baťa vybudoval světové obuvnické impérium. Po jeho boku však stála žena, která mu byla nejen oporou, ale často i poradcem a pomocníkem. Jaká však byla? Když si její jméno zadáte do vyhledávače, nenajde vám téměř nic. Abyste ji poznali, musíte si přečíst tuto knihu.

Ukázka:

To Marii zdrtilo. Náhle si uvědomila, co úsilí a času už bylo vynaloženo na něco, co - až dosud si to nepřipustila, ale přece jen - mohla brát i za svou vinu. I to, jak velkou závažnost tomu nejen oni dva, ale celá rodina, ba možná i Zlín logicky připisuje. A jaký význam tomu ostatně přisuzuje i dokument, který ji v posledních měsících stále znovu a znovu strašil: nešťastná svatební smlouva předpokládající i narození dítěte.
To všechno společně, především však zdánlivě podružný detail ne jedné, ale hned trojí cesty do Flander, ji náhle zdrtilo tak, že si - přes všechna dobrá předsevzetí, nepřipouštět si to, i zdánlivě nepřekonatelné křesťanské zábrany, koupila prý hned následující den, s plným vědomím osudovosti té chvíle, ještě v prosinci toho roku, jed.

Hodnocení:            ★★★★☆

Zajímavé a poutavé čtení o neobyčejně silné ženě, která se rozhodně zapsala do dějin, nejen těch našich. Zvláště pak po smrti Tomáše Bati, kdy se během 2. světové války snažila udržet podnik v okupovaném Česku. Trošku mi při čtení vadilo, že se autor často věnuje Baťovi velmi dlouhé pasáže a jeho žena je tak v příběhu poněkud upozaděna.

2 komentáře:

  1. Tato kniha mě bude zajímat. O paní Marii vím, mám na blogu článek o firmě Baťa a brzy bude pár z jejích receptů, které vyšly knižně. Je pochována na Lesním hřbitově ve Zlíně spolu s manželem, kterého přežila. Tam jsem byla. K Tvému hodnocení, že autor věnuje manželovi rozsáhlé pasáže - já jsem knihu nečetla, ale ona, kdyby se nevdala za Tomáše Baťu, nikdo by o ní nevěděl, bohužel, byla manželkou slavného podnikatele... i když mu pomáhala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím naprosto souhlasím. Nemyslela jsem to nijak zle, jen to místy vypadalo, jako bych četla životopis T.Bati a ne jeho ženy. Jinak kniha výborná a jsem ráda, že jsem si ji mohla přečíst, protože o M.Baťové toho na internetu moc nenajdeš.

      Vymazat