neděle 20. září 2020

Křest svatého Vladimíra


Podtitul:
           Legenda z ruské historie
Autor:                Karel Havlíček Borovský
Vydání:
              Odeon 1985
Počet stran:      170
Vazba:                pevná, vázaná s přebalem
Přečteno:          1986

Obsah:

Humorný veršovaný příběh o tom, jak bůh Perun odmítl uposlechnout carova rozkazu a byl za to potrestán. A také o následném hledání nového boha.

Ukázka:

Když hýřili, stolovali
u cárského dvoru,
ten celý den byl bůh Perun
v mrzutém humoru.

"Kdo jaktěživ bohem nebyl,
zkusil ještě málo,
není to tak lehký život,
jako by se zdálo.

Ráno vstane, do snídaně
musí rosou kropit,
měsíčka zavřít do chlívka,
potom slunci topit.

Dříve čerty, noční duchy
strčit do pytlíka
a hvězdičky puť-ťu-ťu-ťu
svolat do kurníka.

Každý ptáček, každý brouček
slon až do komára
má hned ráno nasypáno
z božího špejchara.

A když potom lidi vstanou,
to je teprv  správa!
Někdy nevím samým křikem,
kde mi stojí hlava.

Ten, kdo nikdy neměl v uchu
vosy a brabence,
neví, co je Perunova
ranní audience.


Hodnocení:            ★★★★☆

Další z mnoha knih z povinné četby, kterou jsem naštěstí četla o pár let dříve. Verše jsou rytmické, takže se dobře čtou. Báseň je prošpikována vtipnými hláškami, díky nim mi některé pasáže uvízly v paměti.


Další knihy autora:

E-book zdarma: ke stažení ZDE nebo ZDE

2 komentáře:

  1. Tohle je kniha, která za přečtení určitě stojí. Nevím, proč jsem se jí u maturity tolik vyhýbala,a le tak co, zajímaly mě holt jiné věci. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Povinná četba tak nějak sama o sobě vyvolává odpor. Já měla to štěstí, že většinu těch povinných knih jsem četla ještě před tím, než byly povinné. To znamená, že jsem k nim přistupovala bez jakýchkoliv předsudků a tím pádem si knížku užila.

      Vymazat