neděle 26. července 2020

Divá Bára a jiné prózy

Autor:
                    Božena Němcová
Vydání:
                 Československý spisovatel 1983
1. vydání:              1855
Počet stran:         272
Vazba:                    pevná, vázaná s přebalem
Přečteno:             1985

Obsah:

Soubor čtyř povídek, jejichž hrdiny jsou prostí venkované, kteří se tak trochu vymykají dobovým stereotypům. Prostřednictvím jejich příběhů nám autorka přibližuje život prostých lidí, jejich přirozené pracovní i přírodní cykly a složité mezilidské vztahy, které jsou ovlivněny jak sociálním původem, tak i dobovými pověrami.

Ukázka:

Ačkoli jsem hned na začátku mezi čtenáře přišla, přece z pana učitele jsem nespustila ani zraku ani sluchu, když učil on číst. Byl mi způsob jeho zcela nový. Napsal totiž hlásky, například M a napodobil mumlání medvědovo a vypravoval o něm, což i děti dělaly; pak k té mumlavé souhlásce připsal buď A, buď E, buď I, aneb O, a děti hned čtly MA, ME, bez slabikování, píšíce spolu na svých tabulkách. Měl také písmenka na tabulkách nalepená, která děti vyhledávaly a do složek od něho vyřknutých skládaly. Jaká to bývala radost, jaký řehtot, když takto na tabulce nyla Máma, aneb Táta, aneb Kotě, neb Jahoda, aneb něco jiného, co děti zajímalo. S jakou radostí, s jakým smíchem si to každé to puzdrátko na svou tabulku křídou aneb rafijí psalo! To mi bylo zcela nové a já upřímně spolu se smála a v radostných posuňkách překvapených maličkých sebe samu viděla, ač jsem se tomu tak neučila.

Hodnocení:            ★★★★☆

Poprvé jsem knížku četla už na základce - naštěstí ještě dříve, než nám byla uložena jako povinná četba. Od té doby jsem se k ní několikrát vrátila a pokaždé jsem v ní objevila něco nového. Líbily se mi všechny povídky, ale asi nejvíce povídka Karla, která měla naprosto nečekaný konec. A takového Pana učitele, jak jej Němcová vykreslila ve stejnojmenné povídce bych si přála mít...


Další knihy autora: 
E-book zdarma: ke stažení ZDE (jen povídka Divá Bára)
Audiokniha zdarma: ZDE (povídka Divá Bára)

Žádné komentáře:

Okomentovat