neděle 12. července 2020

Kniha lesů, vod a strání


Autor:
                Stanislav Kostka Neumann
Ilustrace:          Josef Čapek
Vydání:              Svoboda 1950
Počet stran:     122
Vazba:                pevná, vázaná s přebalem
Přečteno:          2019

Obsah:

Sbírka básní opěvující přírodu a krajinu na severním okraji Brna.

Ukázka:

Nad sněhovými plochami spí černých koster lesy
po stráních, které zbělely a nesou nahé jizvy
ve svit, jenž stoupá od země a v šeď ztlel pod nebesy,
Tu poutník když se objeví, jak ruka zpupné výzvy

v tvář ticha, spánku, osudu ční nad studené sněhy.
Den krutý je a přísnější než pocel samé smrti
- jež v lůně nových životů vždy slib má plný něhy -
den krutý je a každý hlas bílými spáry škrtí.

A mezi ledy břehů svých tok řeky zeje mrtvý,
tajemnou hloubkou hedvábnou v chlad svého ticha láká
jak propast náhlá, řekl bys, o které tu jen smrt ví.
Však černá voda zrcadlí vrb těla křivolaká.


Hodnocení:            ★☆☆☆☆

Kniha opěvuje místa, která dobře znám a mám ráda. Proto jsem si ji vždy chtěla přečíst. Ale byla jsem zklamaná. Jednak lyrická poezie je sama o sobě dost těžká. Ale hlavně se mi ty básně nelíbily: na můj vkus v nich bylo příliš mnoho špíny, kouře z továrních komínů, udřených dělníků... Asi byla taková doba. Já tu krajinu znám jinak.


Další knihy autora:

E-book zdarma: ke stažení ZDE

Žádné komentáře:

Okomentovat