neděle 23. ledna 2022

Povídání o pejskovi a kočičce


Podtitul: 
            jak spolu hospodařili 
                                a ještě o všelijakých jiných věcech
Autor:                 Josef Čapek
Ilustrace:           Josef Čapek
Vydání:               Triáda, 2014
1. vydání:            1929
Počet stran:      128
Vazba:                pevná, vázaná
Přečteno:          1980

Obsah:

"To bylo tenkrát, když pejsek a kočička ještě spolu hospodařili; měli u lesa svůj malý domeček..." A v tom svém domečku žili a pokoušeli se dělat vše, jako to dělají lidé. Jenže ne vždycky se jim to dařilo. A tak se malí čtenáři dozvědí, jak si bez kartáče a ručníku poradili s mytím podlahy; co dělat, když si roztrhnou kalhoty; recept na 100x dobrý dort a mnoho jiných psích a kočičích kousků.  

Ukázka:

"Ale jemine!" zvolal pan Čapek, "jakpak mohu o těch domažlických klicích něco napsat, když je neznám a když jsem je jakživ neviděl?"
"I co," řekl pejsek, "kluci jako kluci, oni jsou všude stejní."
"To jistě jsou," řekla kočička. "To máte zrovna tak jako s koťaty, nebo se štěňaty: jedno je bělejší, druhé mourovatější, třetí černé, čtvrté třeba rezavé nebo strakaté, ale rozpustilé jsou všechny stejně."
"To je pravda," zaradoval se pan Čapek. "Tak já tedy napíšu, že domažličtí kluci jsou jeden bělejší, druhý mourovatější, některý že je černý a jiný třeba zrzavý, že mají na packách drápky a že jsou všichni stejně rozpustilí."
"To zase ne," řekla kočička. "Drápky na packách, to mají domažlická koťata a štěňata, ale domažličtí kluci jistě žádné takové drápky na packách nemají."


Hodnocení:                        ★★★★★

S nostalgií vzpomínám na tuto pohádku, která mě provázela od nejrannějšího dětství. Jako malá jsem ji milovala a rodiče mi ji často museli číst. Později jsem ji měla i nahranou na kazetě a na vrcholku blaha jsem bývala, když tatínek v zimě, kdy bylo brzy tma, vytáhl diaprojektor a pouštěl obrázky na stěnu a k nim pohádku vyprávěl. Kniha byla čtená tolikrát, že už se rozpadala. Nejen proto, jsem před pár lety koupila svým dětem novou, která už obsahuje také komunisty zakázaný příběh "Jak slavili 28. říjen" a já si ho tak poprvé ve věku téměř 40-ti let mohla přečíst. Za mě kniha patří k pokladům naší dětské literatury!


Další knihy autora:

E-book zdarma: ke stažení ZDE

Žádné komentáře:

Okomentovat